Tablice interaktywne to coraz popularniejsze narzędzie dydaktyczne, które łączy w sobie możliwości tablicy oraz projektora. Ma szerokie zastosowanie w szkole oraz w biznesie i wszelakich specjalistycznych kursach. Tablice interaktywne pozwalają na oglądanie filmów, słuchanie muzyki, tworzenia quizów, zapoznawanie się z materiałami znajdującymi się w internecie czy uczestniczenie w wirtualnych wycieczkach. Możliwości się ogromne, więc coraz więcej szkół decyduje się zakupić tego typu pomoce, aby zwiększyć efektywność nauczania.
-
Jak działa tablica interaktywna?
Tablica interaktywna składa się z dwóch głównych elementów – tablicy oraz projektora wraz z odpowiednim oprogramowaniem komputerowym.
Jeśli chodzi o samą tablicę, to w zależności od zastosowanej technologi, może ona stanowić jedynie planszę do wyświetlania obrazu, na której można również pisać lub może pełnić funkcję nowoczesnego ekranu projekcyjnego. Obraz wyświetlany jest na planszy, więc w trakcie wykładu czy lekcji, można dopisywać uwagi czy zaznaczać kluczowe elementy bezpośrednio na tablicy na wyświetlanym obrazie. Najczęściej do oznaczeń stosuje się elektroniczny pisak, który spełnia funkcję myszy komputerowej.
Na rynku pojawiła się również interaktywna tablica LCD, która nie potrzebuje tradycyjnego projektora. Działa jak ekran dotykowy, na którym w każdej chwili można wyświetlić prezentacje lub film. Obsługuje się ją podobnie jak komputer i można na niej wyświetlać pliki Word, Excel, czy zdjęcia i strony www. Posiada również dodatkowe funkcje, takie jak rysowanie, pisanie itp., które może być użyte w każdym momencie, aby sporządzić notatkę bądź zaznaczyć konkretny fragment wyświetlanego obrazu czy tekstu. Oprogramowanie umożliwia również natychmiastowe zapisanie każdego obrazu wraz z naniesionymi notatkami i rozesłanie ich do uczniów.
-
Tablica interaktywna w szkole
Tablica interaktywna jest dobrym rozwiązaniem dla szkół podstawowych i liceów. Według badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii w 2007 roku, wykorzystywanie nowoczesnych tablic interaktywnych w edukacji, przynosi duże korzyści zarówno dla uczniów jak i dla nauczycieli. Dzieci są o wiele bardziej zmotywowane do nauki i o wiele chętniej biorą udział w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych. Dzieci, które były uczone za pomocą tablic interaktywnych wykazywały większe skupienie i zainteresowane prezentowanym materiałem, co przekładało się na szybsze przerobienie materiału. Jednocześnie były również bardziej dociekliwe.
Dzieci uczone za pomocą prezentacji na tablicy interaktywnej wykazywały również większe zaangażowanie na lekcji i chęć pracy w grupie. Kolorowe, audiowizualne prezentacje i możliwość dynamicznego ich zmieniania na lekcji, wspomaga zainteresowanie uczniów prezentowanym materiałem i rozbudza ich ciekawość. Uczniowie mogą również uczyć się nowych rzeczy poprzez przygotowane przez nauczyciela interaktywne gry, co dodatkowo stanowi również rozrywkę dla uczniów.
Oprogramowanie przygotowane do tablicy interaktywnej może być połączone z tabletami, które posiadają uczniowie. Dzięki temu wszyscy uczniowie jednocześnie mogą rozwiązywać dany problem i porównywać uzyskane wyniki. Jest to przydatne, ponieważ w przypadku tablicy interaktywnej tylko dwie osoby mogą z niej korzystać w tym samym czasie. Jest to jeden z minusów tablicy interaktywnej.
Dodatkowo stosowanie tablic interaktywnych i tworzenie prezentacji multimedialnych pomaga również nauczycielom. Mają oni możliwość urozmaicać i dodawać nowe przykłady, co chroni ich przed wypaleniem zawodowym oraz pozwala na rozwój. Wykorzystanie programów komputerowych w edukacji poprawia również możliwości wymiany informacji pomiędzy nauczycielami poprzez szybki i łatwy sposób przesyłania prezentacji. Jednocześnie nauczyciele mogą na bieżąco zmieniać sposób prezentacji materiałów i dopasowywać go do uczniów. Korzystanie z oprogramowania tablicy interaktywnej stanowi też wygodny sposób na tworzenie autorskich projektów edukacyjnych.
-
Jak korzystać z tablicy interaktywnej?
Na pierwszy rzut oka tablica interaktywna może wydać się dość skomplikowanym narzędziem, zwłaszcza dla osoby, która na co dzień nie korzysta z nowoczesnych tabletów. Dlatego też warto rozpocząć pracę od najprostszej funkcji – „biała tablica”. Na ekranie pojawia się tylko biała tablica, która zawiera jedynie pasek narzędzi. Dzięki temu nauczyciel będzie mógł przetestować różne możliwości tablicy, takie jak tworzenie notatek oraz zaznaczanie elementów. W dalszej kolejności użytkownik może zapoznać się z narzędziami specjalistycznymi, jak kątomierz, cyrkiel czy gotowe bryły geometryczne, które mogą posłużyć do tworzenia ćwiczeń matematycznych.
Gdy użytkownik pozna funkcje podstawowe, może zająć się zaawansowanym oprogramowaniem do tworzenia quizów, gier oraz prezentacji, które bez problemu można dostosować do możliwości uczniów.